1. Wprowadzenie.
Krótkofalarstwo jest jedną ze służb radiokomunikacyjnych ustanowionych przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU). We wszystkich służbach radiokomunikacyjnych, przekazywanie informacji ratunkowych ma absolutne pierwszeństwo ponad normalnym prowadzeniem łączności Łączność kryzysowa wymaga skutecznego i bezbłędnego przekazywania wiadomości co w łączności amatorskiej nie zawsze jest regułą. Każdy operator powinien myśleć o tym jak zachowa się podczas sytuacji kryzysowej i być tak przygotowanym jak to tylko możliwe.
2. Postępowanie w wypadku sytuacji kryzysowej.
· Jeśli usłyszysz na częstotliwości słowa „łączność ratunkowa”, „łączność kryzysowa” (angielskie „emergency”, „welfare-traffic”) albo skrót QUF, przestań nadawać i uważnie słuchaj.
· Jeśli odbierasz przekazywane wiadomości, pozostań na częstotliwości i zapisz wszystko co odbierzesz.
· Nie opuszczaj częstotliwości, dopóki nie masz pewności, że nie możesz pomóc w prowadzeniu łączności i że ktoś inny już pomaga.
· Nie nadawaj, dopóki nie masz pewności, że jesteś w stanie pomóc.
· Stosuj się do instrukcji stacji kontrolującej sieć (jeśli jest taka stacja). Łączność jest zwykle kontrolowana przez stację pracującą z rejonu objętego sytuacją kryzysową lub przez stację przez nią wyznaczoną.
· Nie przedłużaj niepotrzebnie łączności, nie nadawaj zbędnych informacji.
· W przypadku zakłóceń od innych stacji, stacja kontrolująca sieć lub inna wyznaczona stacja powinna użyć słów „łączność ratunkowa”, „łączność kryzysowa” (angielskie „emergency”, „welfare-traffic”) lub skrótu QUF, zwracając uwagę przeszkadzającej stacji.
Zapisuj odbierane informacje według następującego systemu:
· Kiedy? (data, czas).
· Gdzie? (miejsce wystąpienia sytuacji kryzysowej).
· Co? (co się stało, co trzeba zrobić).
· Jak? (jak można pomóc).
· Kto (kto jest w stanie pomóc).
3. Ogranicz się tylko do przekazywania informacji.
Amatorska łączność radiowa może być ostatnią działającą możliwością komunikacji podczas sytuacji kryzysowej. Pozostaw doradzanie i planowanie działań służbom i osobom odpowiedzialnym za udzielanie pomocy. Ogranicz się do samej komunikacji.
4. Format wiadomości.
Nawiąż kontakt ze służbami i osobami zaangażowanymi w sytuację kryzysową lub akcję niesienia pomocy i pomóż poprzez przekazywanie wiadomości. Komunikacja jest najbardziej wydajna gdy wiadomość zostaje zapisana u odbiorcy w identycznej formie jak została wysłana przez nadawcę. Wiadomości do nadania powinny być zapisane w formie telegramu, posiadać odpowiedni adres odbiorcy i być odpowiednio podpisane.
Przykład wiadomości:
Komenda Powiatowa PSP w X (adresat)
Przyślijcie dwie jednostki do usuwania skażeń chemicznych do Y. (wiadomość)
Jan Nowak, OSP w Z (podpis nadawcy)
5. Preambuły wiadomości.
Stacja która wprowadza wiadomość do przekazania w sieci radioamatorskiej tworzy dla niej preambułę składającą się z następujących informacji w odpowiedniej kolejności:
· Numer
· Ważność
· Znak stacji nadającej wiadomość
· Numer kontrolny (ilość wyrazów w wiadomości)
· Miejsce nadania
· Czas
· Data
Numer to kolejny numer nadawanej wiadomości.
Ważność wiadomości określa się jako:
· e – awaryjna (ang. emergency)
· p – priorytetowa (ang. priority)
· r – zwykła (ang. routine)
Znak stacji nadającej wiadomość jest to znak stacji która pierwsza wysłała wiadomość w eter.
Numer kontrolny to ilość wyrazów w treści wiadomości (nie liczymy wyrazów w adresie i podpisie nadawcy).
Miejsce nadania to miejsce (miejscowość, dzielnica itp.) z którego nadawca wysyła wiadomość.
Data i czas określają czas utworzenia (nie przekazania lub nadania) wiadomości.
Przykład: 32 e SP0XYZ 21 Wrocław 2243 15 lipca = PCK Opole =
Proszę o informacje o następujących osobach stop Jan Nowak ulica Wierzbowa 4
stop Adam Kowalski z rodziną Aleja Kwiatowa 16 stop =
Biuro Informacji o zaginionych
5.1. Krótka preambuła wiadomości.
Podczas łączności w sieciach UKF, gdy komunikacja jest zwykle łatwiejsza, można używać krótszej postaci preambuły w postaci:
· Numer
· Ważność
· Znak stacji nadająca wiadomość
· Czas
Przykład:
nr 4 SP0ABC 1820
Szpital Miejski w Bydgoszczy =
Potrzebne jeszcze dwa ambulanse na ulicę Pilicką =
Karol Iksiński osp =
6. Przykład fonicznej łączności kryzysowej.
· SP0XYZ tu SP0ABC, mam dla ciebie wiadomość
· SP0ABC to SP0XYZ, jestem gotów, proszę, nadawaj
· podaję wiadomość:
Numer 4
Stefan Paweł Zero Adam Bożena Cezary
jeden osiem dwa zero
adres: Szpital Miejski w Bydgoszczy
tekst: Potrzebne jeszcze dwa ambulanse na ulicę Pilicką
podpis: Karol Iksiński OSP
koniec wiadomości, odbiór
· powtórz słowo po „jeszcze”, odbiór
· jeszcze dwa, odbiór
· odebrałem wiadomość numer 4, tu SP0XYZ, po łączności
· dziękuję, tu SP0ABC, po łączności
7. Przykład łączności telegraficznej.
· SP0ABC de SP0XYZ qtc k
· SP0XYZ de SP0ABC qrv kn
· -.-.- nr 32 p SP0XYZ 7 krakow 2215 14 sierpień -…
pck katowice -…-
proszę o przeslanie informacji o aktualnej sytuacji -…-
pck krakow .-.-.
· slowo po przeslanie kn
· przeslanie informacji kn
· de SP0ABC qsl sk
· de SP0XYZ sk
-.-.- Znak początku wiadomości .
-…- Znak rozdziału.
.-.-. Znak końca wiadomości .
8. Alfabet fonetyczny.
W międzynarodowej łączności kryzysowej należy używać literowania według ITU aby uniknąć błędów. W łącznościach krajowych również należy korzystać z przyjętego polskiego systemu literowania.
9. Skróty kodu Q używane w łącznościach kryzysowych (telegraficznych i emisjami cyfrowymi).
QTV Czy mam pilnować dla ciebie częstotliwości … kHz (od godziny … do …) ?
Pilnuj dla mnie częstotliwości … kHz (od godziny … do …)
QTX będziesz w pogotowiu do dalszej łączności ze mną aż do odwołania? (do godziny …)/ Będę w pogotowiu do dalszej łączności aż do odwołania (do godziny …)
QUA Czy masz wiadomości od … ? Mam wiadomości od …
QUF Czy odebrałeś komunikat alarmowy nadany przez … ? Odebrałem komunikat alarmowy nadany przez …
QUM Czy mogę podjąć normalną pracę? Podejmuję normalną pracę
QRR Czy możesz pracować automatycznie?/ Jestem gotowy do pracy automatycznej